loading...
N E W S
reza babanezhad بازدید : 75 چهارشنبه 1389/12/25 نظرات (0)

در نشستی که با حضور فعالان بخش دولتی و خصوصی حوزه لیزر پزشکی در حاشیه کنگره سراسری لیزر ایران ۸۹ برگزار شد، پیش نویس «تشکیل شبکه تحقیقات لیزر پزشکی کشور» ارائه و بررسی شد.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا بر اساس نتایج این جلسه امید می رود این پیش نویس تا سال ۹۰ در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به تصویب رسیده و در بودجه سال آینده وزارتخانه لحاظ شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزریر بهداشت در مراسم افتتاحیه «کنگره سراسری لیزر ایران ۸۹» که توسط «مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی» جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان این که کارهای زیاد، اما پراکنده ای در حوزه لیزر پزشکی در کشور انجام می شود، گفته بود: در راستای اعتلای این فناوری و تولید دانش و ثروت در این حوزه و پرهیز از موازی کاری، این پرتوهای متفاوت باید در یک نقطه کانونی متمرکز شوند.
دکتر مصطفی قانعی تشکیل شبکه تحقیقاتی لیزر پزشکی در راستای این هدف را ضروری دانسته و با تاکید بر حمایت از آن اظهار کرده بود: در صورت تشکیل یک کمیته مشترک با حضور محققان و متخصصان بخش خصوصی به عنوان اولین واردکنندگان سیستم لیزر به کشور و پژوهشگران بخش دولتی به عنوان محققان این حوزه و تبدیل آن به فناوری و دانش می توان هر چه بیشتر و راحت تر در این راه گام نهاد.
به گزارش ایسنا در همین راستا مقرر شد پروتکل پیشنهادی برای تشکیل این شبکه تحقیقاتی که توسط دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تهیه شده بود، طی یک نشست با حضور صاحبنظران، واردکنندگان لیزر (بخش خصوصی)، تولیدکنندگان داخلی (پژوهشگران دانشگاهی) و بخش های مختلف مرتبط با آموزش و پژوهش حوزه لیزر پزشکی به بحث گذاشته شود که این جلسه در روز اختتامیه کنگره با حضور فعالان حوزه لیزر پزشکی کشور تشکیل شد.

دولت بدنبال هم افزایی هر چه بیشتر با بخش خصوصی است

به گزارش ایسنا، منطقه علوم پزشکی تهران، در ابتدای این جلسه دکتر حسین کیوانی، رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به عنوان نماینده بخش دولتی با اشاره به حمایت های وزارت بهداشت از فعالیت های بخش خصوصی اظهار کرد: این حمایت ها در قالب شرکت های دانش بنیان و ارائه وام از صندوق توسعه علمی فراهم شده است.
وی افزود: امروزه سیاست وزارت بهداشت و دولت بر تولید بومی، ملی و خودکفایی هر چه بیشتر در کشور استوار است که وزارت بهداشت در صورت تایید استاندارد تجهیزات پزشکی تولید داخل، بازار مصرف و لیست ورود این تولیدات به بازار داخلی را فراهم کرده است.
کیوانی ادامه داد: قرار نیست در این همکاری ها بخش خصوصی متضرر و فلج شود، بلکه ما بدنبال توسعه همکاری ها و زمینه سازی برای هم افزایی هر چه بیشتر میان این دو بخش هستیم که بخش دولتی راه را برای ارتقا و گسترش فعالیت های بخش خصوصی با تمهداتی که لحاظ کرده، هموار کرده است.
وی تحریم ایران را فرصت مناسبی برای ظهور و بروز استعدادهای کشور دانست و گفت: با چتر حمایتی دولت از این حوزه، از تهیه بازار مصرف تا ارائه وام بخش خصوصی با نظارت دولت، این حوزه می تواند در تولید دانش و تبدیل آن به ثروت نیز فعالیت کند.

بررسی نقاط ضعف و قوت شبکه لیزر نیازمند وجود نقشه علمی است

دکتر اولیا، رییس مرکز توسعه و هماهنگی و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل شبکه تحقیقات لیزر وجود یک نقشه راه و پروتکل اجرایی در ایجاد شبکه لیزر و پوشش اقدامات انجام شده در این حوزه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در صورت تصویب نقشه راه کمیته های تخصصی تشکیل شده و در جلساتی که با حضور نمایندگان و اعضا برگزار می شود، می توان نقاط ضعف و قوت این نقشه و پروتکل را بررسی کرد.

پرهیز از موازی کاری، ثمره هماهنگی بخش دولتی و خصوصی است

در ادامه این نشست دکتر فتوحی، رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف اظهار کرد: دستگاه های لیزری مورد استفاده در پزشکی که بخش خصوصی مسوول تامین آن ها است، انواع بسیار مختلفی دارد که تولید هر یک از آن ها در کشور نیازمند یک استراتژی خاص است که بخش خصوصی به عنوان واردکننده توان انجام تحقیقات برای تولید دستگاه ها را ندارد.
وی گفت: در این مقطع دو حوزه تولید و ایجاد مورد بررسی است، به این معنی که زمانی که ما دانش داشته باشیم، توان تولید خواهیم داشت که برای رسیدن به این هدف مهم باید مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی که در لیزر کار می کنند، به صورت تخصصی تقسیم شده و هر دانشگاه، مرکز یا پژوهشکده در رابطه با یک نوع لیزر خاص فعالیت کنند تا علاوه بر پرهیز از موازی کاری به صورت تخصصی به نتیجه برسیم.
در ادامه این نشست، دکتر علی محلوجی فر، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تربیت مدرس مشخص شدن کمیته های تخصصی را برای زودتر به نتیجه رسیدن این پروتکل ضروری دانست و گفت: با تشکیل کمیته های تخصصی ارائه پیش نویس فنی مربوط به همان کمیته و حوزه و در اختیار قرار دادن آن برای بازبینی و اظهارنظر بسیار موثر خواهد بود.
دکتر رضا مسعودی، معاونت پژوهشی پژوهشکده لیزر پلاسما شهید بهشتی با تاکید بر وجود مراکز نظارتی جهت تضمین و تایید استاندارد دستگاه های ساخته شده در کشور گفت: راه اندازی و وجود مراکزی برای تعیین استاندارد دستگاه های تولید داخل و حتی وارداتی یک نیاز دائمی است که علاوه بر رفع نیاز، موجب اشتغال زایی فارغ التحصیلان این حوزه نیز خواهد شد و مانع از خروج سرمایه ها و افراد متبحر در حوزه لیزر به خارج از کشور می شود.

آموزش، مهمترین چالش حوزه لیزر پزشکی است

دکتر محمدرضا رزاقی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با تاکید بر استانداردسازی دستگاه ها و توجه هر چه بیشتر آموزش در لیزر این دو موضوع را چالش اصلی این حوزه دانست و گفت: بر اساس اصل ۴۴ بخش خصوصی اجازه آموزش را ندارد، آموزش بر عهده حاکمیت است و تحقیقات بر عهده هر دو حوزه است.
دکتر سید کامران کامروا، استادیار گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود یک برنامه به عنوان نقشه راه را، راه حل مناسبی برای رفع مشکل حوزه لیزر ندانست و گفت: قبل از تهیه این پیش نویس باید از تمام سازمان های درگیر با این حوزه نیازسنجی صورت می گرفت و موانع پرسیده می شد تا بر اساس چالش ها و وقت ها این برنامه نوشته شود.

تعامل بخش خصوصی با دولت نیازمند تغییر بینش مسوولان بخش دولتی است

دکتر محمدیان از نمایندگان بخش خصوصی و شرکت های واردکننده لیزر با انتقاد از عملکرد بخش دولتی در واردات تجهیزات پزشکی گفت: نمایندگان و مسوولان دولتی کمتر روی خوش به ارتباط با شرکت های خصوصی واردکننده تجهیزات لیزر نشان می دهند و اغلب از این موضوع ابا داشته اند.
وی افزود: هم افزایی میان این دو بخش نیازمند تغییر فرهنگ موجود است و مسوولان دولتی باید دید خود را در رابطه با فعالیت بخش خصوصی با دولتی تغییر دهند.
محمدیان گفت: با رویکرد موجود، بخش خصوصی در تیم دولتی راه به جایی نخواهد برد؛ همان گونه که در ابتدای ورود لیزر در حدود ۲۵ سال پیش زمانی که این دستگاه ها از روسیه برای اولین بار وارد کشور شد، به دلیل در نظر نگرفتن نیازسنجی در حوزه آموزش، تحقیقات و حتی تولید، ما در این دانش عقب ماندیم؛ اگر چه در همان سال های ابتدایی ورود لیزر، ایران از اولین دارندگان لیزر در دنیا بود، اما در حال حاضر کشورهای اروپایی که بسیار از روسیه عقب تر بودند، قطب اول این علم در دنیا به شمار می روند.
وی دلیل این تحول را نگرش چندبعدی اروپاییان دانست و گفت: آنها با واگذاری دانش به بخش خصوصی علاوه بر تولید علم در ایجاد فناوری نیز موفق بوده اند، لذا علم، تکنولوژی، آموزش و تحقیقات با هم رشد کردند.

شرکتهای خصوصی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، تاجر نیستند

بازار آماده جذب محصولات داخلی است

دکتر ابراهیم متولیان، رییس مرکز مدیریت و هماهنگی امور بازرگانی وزارت بهداشت به نمایندگی از بخش دولتی و در پاسخ به اظهارات محمدیان کم کاری دولت را مربوط به سال های قبل دانست و گفت: سیاست فعلی دولت بر هم افزایی میان این دو بخش استوار است و اگر هم در گذشته کم کاری از سوی دولت دیده شده، بخشی مربوط به نگرش و بخش عمده آن مربوط به آفت بخش خصوصی است.
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه افزود: چنان که با آغاز مذاکره بخش دولتی با یکی از شرکت های خصوصی، سایر شرکت های این حوزه با ارسال شب نامه و تخریب مسوول دولتی عقد قرارداد همیشه مانع از همکاری بوده اند، ولی هم اکنون وضعیت تغییر کرده است.
متولیان ادامه داد: وزارت بهداشت به شرکت های خصوصی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی به چشم تاجر نگاه نمی کند، بلکه با اختصاص اعتبارات و حمایت هایی که می کند، انتظار تولید دانش دارد. چرا که واردات محض تجهیزات پزشکی هیچ گاه ما را صاحب دانش نمی کند.
وی اظهار کرد: وزارت بهداشت علاوه بر حمایت بازار ورود تولیدات داخلی، زمینه ورود کالای شرکت های دانش بنیان را نیز فراهم کرده است.
متولیان از آمادگی بازار داخلی برای جذب محصولات تولید داخل خبر داد و گفت: وزارت بهداشت به شرط استاندارد بودن، مجوز مصرف آن ها را صادر خواهد کرد.
وی در ادامه، نگرش بخش خصوصی نسبت به همکاری با حوزه دولتی را مربوط به گذشته دانست و گفت: در حال حاضر دولت با تکیه بر اصل ۴۴ بیشترین حمایت را از بخش خصوصی دارد.
متولیان افزود: تهیه دارو وظیفه وزارت بهداشت نیست و هیچ گاه برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی مواخذه نمی شود، اما با رویکرد جدید مسوولان و تاکید بر تولید بومی و خودکفایی ملی اقدامات بسیار چشمگیری انجام داده است و حتی قرارداد تولید و تهیه دستگاه های دیالیز را با شرکت خارجی فسخ کرده و آن را از دستگاه های داخل تهیه کرده است.

بازبینی برنامه آموزشی بیمارستان ها برای آموزش این فناوری ضروری است

دکتر وحید قبادی دانا، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز با تاکید بر نقش آموزش در تولید لیزر و رفع ابهامات و چالش های این حوزه اظهار کرد: استانداردسازی دستگاه های واردکننده یک امر محسوس و ضروری است و از آن جایی که متاسفانه لیزر متولی خاصی ندارد و این مساله زمینه را برای سوء استفاده برخی از این فناوری فراهم کرده که موجب آسیب رساندن به بیماران نیز می شود.
وی گفت: بازبینی در برنامه آموزشی و لحاظ کردن واحدهای درسی و در نظر گرفتن بیمارستان های آموزشی برای آموزش این فناوری ضروری است.
قبادی با اشاره به برنامه پیشنهادی گفت: زیربنای این نقشه راه با محوریت بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان است که تنها با تغییر روند سیکل معیوب «پول بده تا پژوهش انجام شود» به خودکفایی و حرکت در مرزهای دانش خواهیم رسید.
به گزارش ایسنا، در پایان این نشست مقرر شد ۵ نفر به عنوان نمایندگان دو بخش، طی جلساتی تا اوایل نیمه دوم اسفند ماه مفاد این پیش نویس را تصویب و برای تعیین اعتبار به وزارت بهداشت معرفی کنند.
 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام خدمت شما دوستان عزیز. امید وارم مطالب وبلاگم با کمک و یاری شما بهتر شود.این مطالب برای عموم مردم رایگان است. شما می توانید با ثبت نام در وبلاگ و ورود به وبلاگ مطالب خود را در این وبلاگ نمایش دهید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 27
  • بازدید کلی : 4,668