loading...
N E W S
reza babanezhad بازدید : 124 چهارشنبه 1389/12/25 نظرات (0)

شخصی، مرغ نیم پز و سس مایونز را در طول سفری ۶ ساعته گذاشته توی ماشین و به عنوان ناهار خورده است! آن وقت انتظار دارید مسموم نشود؟! انتظار دارید تعطیلات نوروزی اش در بیمارستان نگذرد؟! انتظار زیادی است!

اینها بخشی از انتقاداتی است که گاه از سوی پزشکان یا مردم درباره افرادی که نکات بهداشتی را در طول مسافرت رعایت نمی کنند و گرفتار می شوند، بیان می کنند. پزشکان معتقدند کسانی که به غذای شان در طول سفر بی اهمیت هستند، تعطیلات نوروزی به کام شان زهر می شود.

یکی از روش های غلطی که این روزها برخی از خانم ها آن را نوعی کدبانویی می دانند این است که پیش از سفر غذاها را نیم پز می کنند و بعد در طول سفر، وقتی خانواده جایی اطراق کرد، بساط آتش را برپا کرده و بقیه غذا را می پزند.

این روش شاید به خیال بعضی خانم ها، به معنی کمتر وقت تلف کردن باشد اما در فرهنگ لغت پزشکان یعنی قرار دادن خانواده در خطر مسمومیت و بیماری!

این را فقط ما نمی گوییم، دکتر مسعود کیمیاگر هم درباره چگونگی تغذیه در نوروز و بخصوص سفرهای نوروزی برای شما هشدارهایی دارد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر این که غذای سفر را نیم پز نکنید به ایسنا می گوید: غذاهای سفر را یا کاملا خام یا کاملا پخته همراه خود ببرید. چون میکروب ها در غذاهای نیم پز بخوبی رشد می کنند، این در حالی است که میکروب ها در غذاهای کاملا پخته از بین می روند.

غذای سفر را کجا نگه داریم؟

کیمیاگر با اشاره به ضرورت نگهداری مواد غذایی در محیط خشک و خنک، می گوید: میکروب ها در محیط مرطوب بخوبی رشد می کنند بنابراین اگر خانواده ها قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارند، باید مواد غذایی را از ابتدای سفر، لای نان قرار ندهند، بلکه لازم است ظرف نان و مواد غذایی دیگر مانند گوجه،کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنند.

این متخصص تغذیه درباره راه های خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفرهای نوروزی اظهار می کند: می توان از فلاسک های اسفنجی برای خنک نگه داشتن مواد غذایی استفاده کرد یا در یک نایلون بزرگتر قالب های یخ و در نایلونی کوچک تر، مواد غذایی را قرار داد، این کار باعث می شود که مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بماند.

فریب اشتهای تان را نخورید

کیمیاگر با اشاره به تغذیه افرادی که در نوروز به ارتفاعات سفر می کنند، می گوید: اشتهای افراد معمولا در ارتفاعات بیشتر می شود. با وجود این باید در این مناطق نیز در حد اعتدال غذا خورد، از سوی دیگر آنان باید پیش از رفتن به این مناطق، به میزان متوسطی مواد غذایی مصرف کنند، چون خالی یا پربودن معده موجب حالت تهوع می شود.

او درباره روش صحیح پذیرایی در نوروز توصیه می کند: شیرینی های خشک و کوچک مانند نان برنجی و نان نخودچی برای پذیرایی در این ایام استفاده شود، چون افراد در طول روز برای دید و بازدید به خانه های متعددی می روند بنابراین لازم است شیرینی های کم کالری مصرف کنند، از سوی دیگر شیرینی های نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی می مانند، بنابراین شیرینی «تر» برای پذیرایی در نوروز مناسب نیست.

آجیل و میوه را به اندازه بخورید

بعضی ها هم برای سفر با خود آجیل می برند و از آنجا که پسته، بادام، فندق و تخمه حاوی روغن های غیر اشباع هستند برای سلامت بدن مفید محسوب می شوند اما کیمیاگر هشدار می دهد: باید هنگام مصرف به میزان کالری ماده غذایی توجه کرد.

از سوی دیگر افرادی که آجیل را بیش از حد اعتدال مصرف می کنند باید از میزان غذای اصلی خود کم کنند. به گفته او افراد مختلف به میزان متفاوتی می توانند آجیل مصرف کنند اما خوردن روزانه یک نعلبکی یا دو استکان از آن توصیه می شود علاوه بر آن بهترین نوع آجیل، تخمه ریز است، چون هم کم کالری و هم وقت بر است.

کیمیاگر در باره مصرف میوه در ایام نوروز می گوید: معمولا افرادی که در اوقات دیگر سال میوه به اندازه کافی مصرف نمی کنند، در این اوقات میوه بیشتری می خورند. همین کار باعث می شود که ویتامین های موجود در آنها در کبد این گونه افراد ذخیره و برای چند ماه قابل استفاده باشد.

وی می افزاید: میوه ها به طور متوسط دارای حدود ۶۰ کالری انرژی و ۱۵ گرم قند هستند، بنابراین افرادی که باید وزن و قند خود در حد تعادل نگه دارند لازم است به حد اعتدال از این مواد غذایی استفاده کنند، البته معمولا می توان در طول روز حدود ۵ سهم میوه که معادل نیم کیلو است را مصرف کرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام خدمت شما دوستان عزیز. امید وارم مطالب وبلاگم با کمک و یاری شما بهتر شود.این مطالب برای عموم مردم رایگان است. شما می توانید با ثبت نام در وبلاگ و ورود به وبلاگ مطالب خود را در این وبلاگ نمایش دهید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 25
  • بازدید کلی : 4,666